,, Rö Hembygdsförening - Arkiv - Årsmötet 2016
   Du är här: Skip Navigation Links > ARKIV > Reportage > Årsmötet 24/2 2016
GÄSTBOK

2016 års ordinarie årsmöte

en 24 februari samlades vi i S:t Olofsgården för att välja styrelse och besluta om de vanliga årsmötesfrågorna. Den gamla styrelsen beviljades ansvarsfrihet för år 2015 och alla avgående styrelseledamöter och övriga funktionärer blev omvalda.

Deltagare

Några av deltagarna

Föreningens ekonomi befanns vara betryggande och medlemsavgiften blir även 2017 oförändrad: 100 kr för enskild medlem eller 150 för alla i ett hushåll. En budget för 2016 som räknar med en vinst på 7600 kr fastställdes och det (ännu inte slutgiltiga) program som styrelsen utarbetat antogs som verksamhetsplan. Inga motioner hade kommit in, så den punkten kunde bockas av snabbt.

Ann Britt Bergström berättade om vad vi lyckats få fram om vår ansökan att få ändra postort till Rö. Det visar sig att Norrtälje kommun antagligen aldrig fick iväg sitt tillstyrkande till Postnord, för där hade ingen hört talas om ärendet. I slutet av januari skickade vi in alla handlingar igen, både till Postnord Uppsala och till Postnord Stockholm, men det verkar som om Uppsala-kontoret inte finns längre, för några dagar före årsmötet blev vi uppringda av Postnord Stockholm som lovade att ta tag i ärendet. Där sade man att vi kunde räkna med ett beslut i juni, och i så fall antar vi att det i bästa fall går igenom till årsskiftet 2016/2017.

Björn Bergström refererade vad vi fått reda på när det gäller upprustningen av banvallen till Rimbo, och det verkar i alla fall finnas på den politiska agendan, även om man kan misstänka att det finns många andra hål att stoppa kommunala pengar i. Vi har en bra kontakt i Roger Pettersson, som lovat hålla oss uppdaterade.

Bara futtiga tre medlemmar hade fullföljt förra årets vandrartävling, men bland dem fanns 5-åriga Elisa Lindblom-Skånér, föreningens yngsta medlem, som stolt tog emot det gröna vandrarmärket.

Stolt vandrare

Yngsta vandraren i föreningens historia

Efter märkesutdelningen berättade Charlotte Brusewitz om sin far Gunnar och sina minnen från Fågelsången i Väsby och från Lisinge, dit familjen flyttade 1971. Föredraget illustrerades med ett stort antal av Gunnars mästerliga teckningar och akvareller och var mycket uppskattat.

Charlotte Brusewitz

Charlotte Brusewitz berättar

Sedan var det dags för kaffe och smörgåsar, som i år inte var fullt så eleganta, eftersom Kicki Lindberg låg för ankar i influensa. Pratet fortsatte till bortåt halv tio när de flesta dragit hemåt och de sista kunde diska och ställa i ordning.

Årsmötet samlade 32 deltagare, några färre än förra året. Nästa aktivitet blir torpinventeringen söndag 24 april - läs mer i programmet - välkomna allihop!

Styrelsen konstituerade sig med samma uppgifter som förra året och stängde till sist S:t Olofsgården för den här gången.

Sidan först publicerad 2016-02-25.