,, Rö Hembygdsförening - Arkiv - Årsmötet 2019
   Du är här: Skip Navigation Links > ARKIV > Reportage > Årsmötet 20/2 2019
GÄSTBOK

2019 års ordinarie årsmöte

år genomförde vi årsmötet den 20 februari. 19 medlemmar kom för att välja styrelse och besluta om de vanliga årsmötesfrågorna. Två nya styrelsemedlemmar valdes in för att ersätta Urban Lindblom och Per Hesselgren som avböjt omval: De nya heter Inger Gustavsson och Jacob Erixson. Annars är det samma funktionärer som 2018. Den gamla styrelsen beviljades också anvarsfrihet för förra året.

Deltagare

Några av deltagarna

Björn Bergström föredrog styrelsens verksamhetsberättelse, där de viktigaste punkterna var att vi utforskat torpstället Rosendal med hjälp av den kameradrönare föreningen köpte förra året, ställt ut en rastmöbel på den längre vandringsslingan på Näs ägor och åkt på sommarutflykt till tre slott i Roslagen, Penningby, Rånäs och Ekebyholm. Däremot fick vi ställa in den planerade svampexkursionen i september, för vi var på tok för sent ute för att engagera en kunnig guide. Naturligtvis hade vi också en välbesökt höstfest med föredrag om Rysshärjningarna 1719.

Hemsidan har undan för undan uppdaterats och vi medverkade i årsskriften Sjuhundrabygden. Pressen uppmärksammade oss mindre än vanligt - vi fick bara en välvillig recension i Norrtelje Tidning för vår artikel om prästen Nicolaus Kjellman och hans ordningsregler.

Fler deltagare

Några fler deltagare

Vi fick anslag från både Norrtälje kommun och Studiefrämjandet, och våra sponsorer visade sig trogna.

Vi fastställde också en verksamhetsplan och en budget för 2019 - förra året gick vi back, mest på grund av drönarinköpet, men 2019 års budget slutar på över 3000 kr plus.

Årets aktiviteter kommer att fortsätta i samma stil som tidigare, en torpvandring på våren, en växtinventering i juni, en sommarutflykt, en svampexkursion under sakkunnig ledning i september och sedan förstås en höstfest omkring den 1 november.

Efter årsmötesförhandlingarna höll Björn Bergström föredrag om Karolinernas dödsmarsch i Jämtlandsfjällen 1719 - 70 % av den armén dog av sjukdomar, svält och förfrysningar. Över 3000 soldater dog på fjället efter nyår 1719. Slutet på Sveriges stormaktsvälde.

Massgraven

Här ligger Björns morfars morfars morfars morfar Zackarias Bolling begravd tillsammans med 600 andra som överlevde fjällmarschen men dog i Handöl.

Föreningen bjöd sedan på kaffe och smörgåsar och vid 9-tiden började S:t Olofsgården att tömmas.

Den nya styrelsen höll ett kort konstituerande sammanträde och sedan hjälptes alla åt att diska och återställa. Tyvärr hade vi ingen som vågade sig på den fantastiska industridiskmaskinen, så om Du förstår Dig på sådana ser vi Dig mycket gärna i köket vid nästa begivenhet, som väl blir höstfesten.

Den nya styrelsen minus fotografen

Sidan först publicerad 2019-02-21.