Järnvägsstationen
        
            
            en 19 december 1885 invigde kung Oskar II järnvägen från Östra station i Stockholm
            till Rimbo och två dagar senare öppnades banan för trafik. Då hade planeringen pågått
            sedan 1880 och själva byggnadsarbetet sedan 1883. Redan i december 1884 hade man
            kört godståg mellan Stocksund och Rimbo, men bron vid Stocksund blev inte klar förrän
            1885 så att tågen kunde gå ända in till Stockholm.
        
            Järnvägsstationen i Rö byggdes 1885 och såg ut så här från början:
        
            
        
        
            Här är stationsföreståndaren och hans familj fotograferade utanför stationshuset.
            Familjens sammansättning antyder att det är Anders Hållén och hans familj - Anders
            var stationsföreståndare 1898 - 1912, så om de två äldsta döttrarna (19 och 17 år
            gamla) inte är med så kan fotot vara taget ungefär 1905. Vad siffrorna på fotot
            betyder vet vi inte - det kan inte vara ett datum 1914, för efterträdaren Gustav
            Wahlins barn var alla vuxna 1914
        
            1943 byggdes stationshuset om och fick det utseende det har på detta vykort från
            tidigt 1940-tal:
        
            
        
            Notera att det fanns tre spår under stationens glanstid. Stickspåren sträckte sig
            från Betanien till en bit bortom Uledal. Även de gamla lyktstolparna står kvar -
            men man kan inte urskilja lyktorna på det här fotot.
        
            På östra sidan om järnvägen låg 1952 tre byggnader, antagligen godsmagasin för olika
            ändamål. Ett av dem kan ha varit den mjölkbod som numera står på Björka. Närmast
            åkern finns resterna av grunden till ett av magasinen kvar och vid vägen mot kyrkan
            finns en mur av stora stenblock, som är resterna av en lastkaj. På fotografiet ovan
            syns två uthus söder om stationen intill perrongen - vad de användes till vet vi
            inte.
        
            Här är en karta från 1952 över området närmast stationen:
        
            
        
            På sin tid spelade Roslagsbanan en viktig roll för transporten av livsmedel till
            Stockholm, men allteftersom vägarna blev bättre övertogs den funktionen allt mer
            av landsvägstransporter.
        
            I juni 1946 blev järnvägen elektrifierad, med gjutna betongstolpar som bar kontaktledningen,
            men sedan har det bara gått utför. 1959 övergick Roslagsbanan i SJ:s ägo och tio
            år senare lades godstrafiken ned - nu hade lastbilarna, som kunde köra hela vägen
            fram till mottagaren i Stockholm, konkurrerat ut järnvägen som huvudstadens försörjningskanal.
        
            Stationen blev obemannad hållplats (1964), stationshuset revs och stationsföreståndaren
            blev ersatt av en vridbar tavla man visade att man ville stiga på när tåget kom.
            1972 sålde SJ Roslagsbanan med mark, spår, lok, vagnar och allt till Storstockholms
            lokaltrafik, som efter en del turer beslöt att sköta Roslagstrafiken norr om Kårsta
            med bussar i stället. Ett skäl som har nämnts är att banvallen längs Sparren var
            så dålig att det inte lönade sig att rusta upp den.
        
            
        
            Hans Skåner och döttrarna väntar på det sista tåget till Rimbo. Stationshuset är
            borta och ersatt av en liten väntkur. Signaltavlan visar att de vill stiga på.
        
            Till sist, den 13 januari 1981, gick det sista persontåget till Rimbo och tillbaka
            till Östra station. Under 1982 revs sedan spåret från Kårsta till Rimbo upp, och
            banvallen började växa igen.
        
            
        
            Stationsområdet mot söder i juni 1986. I bakgrunden ser man Ängsborg, till höger
            resterna av perrongen. Slyet har tagit över, men kontaktledningsstolparna står kvar;
            de togs inte ned förrän på 1990-talet. Bilden fick vi från Paul Schlyter i Stockholm.
        
            Då och då har man av olika skäl röjt bort det värsta slyet och lagt på grus här
            och där, så vi har i alla fall kvar en populär promenad- och ridväg. Några av de
            karaktäristiska betongstolparna ligger kvar i närheten av Sparrens hållplats och
            dressingaraget vid Sparren står fortfarande kvar, om än i ett bedrövligt skick och nära
            att rasa ihop alldeles.
        
            Det finns ju en förening "Tåg till Rimbo" som arbetar för att järnvägen skall rustas
            upp igen. Man tänker sig att den skall följa den gamla banvallen utom sträckan längs
            Sparren. I stället skulle den gå rakt över skogen från Kårsta till Rö och Rö station
            skulle ligga på samma ställe som förr.
        
            En sak är i alla fall säker: det finns inget bärlager under banvallen mellan Rö
            och Kårsta, utan järnvägen låg på sand och lera, det fick vi veta sommaren 2011
            när man rustade upp delen över Näs' marker för att kunna köra timmer på den.
            Den föreslagna bansträckningen verkar därför vettig, men det måste ju till en väldigt
            snabb och bekväm förbindelse för att kunna konkurrera med bussarna! Den som lever
            får se!
        
            Det finns många järnvägsentusiaster här i landet, och man kan hitta massor av information
            om Roslagsbanan (och alla andra järnvägar) på Internet. Några av de hemsidor vi
            använt för att skriva den här uppsatsen är:
            
            Roslagsbanans Veteranförening
            Järnvägsmusei vänner
            Stig Lundins historiska hemsida
            Rolf Stens "Historiskt om Svenska
                Järnvägar
            Föreningen Tåg till Rimbo
        
            © Bilder: flera olika (se Bildarkivet).
            Sidan först publicerad 2009-10-24, senast uppdaterad 2014-10-31.