Begreppsförklaringar
        
            
            är man läser om gårdar och torp förr i tiden stöter man på en mängd ord som inte
            används längre och det därför inte alltid är självklart vad de innebär. Det här
            avsnittet försöker förklara de viktigaste begreppen så att Du förstår uppgifterna
            i platsregistret och på andra sidor här på Rösajten.
        
        
            Jordnatur är ett centralt begrepp för att förstå hur jordägande och skatter
            fungerade förr i tiden. All jord i Sverige hade från äldsta tid och ända
            in på 1900-talet en jordnatur, som påverkade arv, köp och byte av jord och även
            skatterna, för den normala skatten var kopplad till jorden och inte till en person.
        
        
            Från början var all jord i Sverige antingen kronans eller i privat ägo. Under medeltiden
            skapades ett system med världsligt och kyrkligt frälse (Alsnö stadga 1280 brukar nämnas som startpunkten). Det innebar
            att den som var frälseman slapp betala skatt till kronan; det världsliga frälset
            fick sin skattefrihet som lön för att man ställde upp med ryttare, häst, vapen och
            annan utrustning; det kyrkliga frälsets motprestation var åtminstone i början dess
            stora betydelse för den framväxande administrationen – i princip var det ju bara
            präster som kunde läsa och skriva. Kyrkan lade på alla bönder en egen skatt som
            kallades tionde; en tiondel av böndernas inkomst skulle kyrkan ha. Begreppet adel
            betyder värdsligt frälse, men det är en betydligt senare term, som började användas
            i slutet av 1500-talet. 
                Wikipedia har en bra sammanfattning av adelns organisation och privilegier
            genom tiderna.
        
            Fram till reformationens början på 1520-talet övergick mycket jord från enskilda
            personer till kyrkan för att tillförsäkra givaren salighet efter döden. Kronan donerade
            också jord till förtjänta personer inom det världsliga frälset.
        
        
            När Gustav Vasas reformation inleddes 1527 var all jord indelad efter jordnatur;
            frälsejord, som ägdes av en frälseman; kyrkojord, som ägdes av kyrkan;
            kronojord, som ägdes av Kronan; eller skattejord, som ägdes av en
            ofrälse.
        
        
            Den som brukade frälsejord kallades frälselandbo eller frälsebonde
            och betalade sin skatt till frälsemannen som ägde jorden. Den som brukade kyrkojord
            kallades förstås kyrkolandbo eller kyrkobonde och betalade sin skatt
            till kyrkan; det kunde vara en biskop, ett kloster eller en sockenkyrka som ägde
            gården han brukade. Den som brukade kronojord kallades på samma sätt kronobonde
            och betalade en avgift, avrad, till Kronan.
        
            Den som ägde sin egen jord kallades skattebonde och betalade också sin skatt
            till kronan. Oavsett vilken jordnatur gården hade betalades skatten oftast in natura
            med olika jordbruksprodukter, men landbor betalade också ofta med dagsverken på
            jordägarens gårdar.
        
        
            Under reformationen reducerade, dvs. återtog, Kronan huvuddelen av kyrkojorden.
            Gustaf Vasa var dessutom inte så noga med att skilja på Kronans och sin privata
            egendom, så mycket av den återtagna jorden tog han för egen räkning och kallade
            arv och eget. Det världsliga frälset fick också rätt att ta tillbaka all
            jord de donerat till kyrkan sedan 1454. Kyrkotiondena skulle i fortsättningen betalas
            till Kronan i stället, utom den del (1/3) som faktiskt gick till sockenprästerna
            och inte till biskoparna eller Påven. Följden blev att kyrkans ekonomiska och militära
            maktställning i Sverige raserades totalt. Efter 1618 har vi inte sett begreppet
            kyrkojord användas.
        
            Gustav Vasas reduktion var inte den första och inte den sista; i Wikipedia finns mer att läsa. Han stramade också upp administrationen
            genom att varje år kräva skriftliga redovisningar från sina fogdar, tidigare hade
            nog en hel del hamnat i fogdarnas egna fickor. De årliga redovisningarna arkiverades
            och finns till stor del bevarade. De brukar kallas Landskapshandlingar och
            innehåller bland annat jordeböcker, som är förteckningar över gårdarna med
            uppgifter om den skatt de skulle betala.
        
        
        
            Under Gustav Vasas tid blev statsfinanserna för en tid tryggade, men redan Erik
            XIV började göra av med pengarna fortare än de kom in. Statens dåliga finanser gjorde
            att kronojord såldes eller donerades i stället för lön till adelsmän; därigenom
            blev jorden frälsejord och slutade att generera skatteintäkter för Kronan. Den årliga
                räntan, som skatten kallades, hamnade hos de adliga jordägarna i stället
            för hos Kronan.
        
        
            Kronans donationer (som var för evigt och ärvdes) och förläningar (som var till
            en viss person under hans livstid) ökade i en rasande fart för att nå en kulmen
            under Drottning Kristinas tid. I teorin skulle förläningar återgå till kronan när
            innehavaren dog, men i praktiken fick arvingarna oftast behålla faderns förläningar.
        
            Ett försök att hejda förloppet gjordes under Karl IX (Norrköpings beslut 1604),
            då man förbjöd Kungen att ge bort egendom för alltid, men bestämmelserna bröts redan
            under hans egen regeringstid.
        
            Ytterligare några försök att rädda statens finanser gjordes i mitten av 1600-talet,
            men det var under Karl XI som reduktionen tog fart. Enligt beslut på Riksdagarna
            1680, 1683 och 1686 fick Kronan rätt att ta tillbaka i princip allt som någonsin
            varit kronoegendom.
        
            Som bekant använde Karl XI till stora delar den återtagna egendomen för att skapa
            det så kallade yngre indelningsverket, ett system för att avlöna statens
            ämbetsmän (många av dem militärer, förstås) med avkastningen från kronojord.
        
            Reglerna för köp, byte och arv av jord var invecklade. Äganderätten till mark bevisades
            med ett fastebrev, vilket är samma sak som vår tids lagfart. Man sökte fasta
            på sitt jordförvärv vid Häradstinget. Men arvsreglerna var sådana, att man måste
            ge sin släkt förköpsrätt när man sålde jord man ärvt. Därför måste man uppbjuda
            egendomen vid tre ting så att släktingar kunde lägga bud på jorden. Arvsrätten var
            dessutom i princip obegränsad, så det kunde handla om mycket avlägsna släktingar.
            Eftersom man oftast hade tre ting om året tog det alltså ett år innan man kunde
            få fasta på jord man köpt.
        
        
            Man skilde också på att äga jorden som sådan och att äga rätten till skatten (räntan)
            från jorden. Skatterätten betraktades som fast egendom och kunde köpas, säljas,
            bytas och ärvas utan att man ägde jorden som räntan avsåg. Under 1600-talet uppkom
            därför begreppen skattefrälsejord och frälseskattejord – det första
            innebar att Kronan sålde eller gav bort skatterätten till någon, som därefter fick
            räntan i stället för Kronan, medan jorden fortfarande tillhörde Kronan; det andra
            att någon som ägde frälsejord överlät rätten till räntan men behöll jorden. I jordeböckerna
            är det inte alltid uppenbart om det är jord, ränta eller bådadera som någon äger.
        
            Bland adelns privilegier fanns en rättighet att slippa skatta för egendom som låg
            inom en mil från deras sätesgård, frihetsmilen. Om sätesgården bebyggdes
            ståndsmässigt kunde den bli säteri, så kallat ypperligt frälse. Ett
            säteri var befriat från all form av skatt till kronan, vilket inte allmän frälsejord
            var. Frälsebönder inom frihetsmilen slapp en del skyldigheter som betungade andra
            frälsebönder, som skjutsning, uttagning till krigstjänst och annat, men å andra
            sidan ålades de en ofta tung dagsverkesplikt vid säteriet. Frälsehemman som gränsade
            till säteriet och ägdes av samma ägare sades ligga inom säteriets rå och rör;
            bönderna där hade samma villkor som säteriets egna.
        
            Karl XI:s reduktion satte stopp också för säterierna; inga nya fick bildas. Fram
            till 1723 fick endast adelsmän äga frälsejord, men det året bestämdes att också
            präster och borgare fick köpa allmän frälsejord, dvs. inte säterier. 1789 öppnades
            den möjligheten också för bönder, och till sist, 1810, togs även spärren för säterier
            bort.
        
            Jordetal och mantal är andra viktiga begrepp. Jordetalet angav en
            gårds storlek och var grunden för skatteberäkningen. Jordetalet var inte något ytmått,
            utan snarare en uppgift på jordens värde. Jordetalet räknades (precis som pengar)
            i mark, öre, örtug och penningar. Det gick 8 öre på marken, 3 örtugar på öret och
            8 penningar på örtugen. En gång i tiden kan jordetalet helt enkelt ha varit jordens
            värde i pengar, men man tog också hänsyn till jordens beskaffenhet genom att införa
            något som kallas gällertal. Man uttryckte det till exempel så att ”örtugen
            gäller för 1 mark i Lisinge”. Ibland betalades dock mer än vad jordetalet och gällertalet
            anger, skillnaden kallades vängåva. Inflationen kan naturligtvis också ha
            påverkat gällertalet. Mot 1500-talets slut verkar man ha tröttnat på att räkna i
            fyra enheter och jordetalen anges därefter vanligen i öre och penningar; ett öre
            motsvarade då förstås 24 penningar. På Rösajten är alla jordetal omräknade till
            öresland (eventuellt med bråkdelar) för att bespara Dig en del huvudräkning.
        
            Mantal är en grov klassning av gårdens storlek som infördes på 1600-talet;
            tidigare hade man talat om hela och halva hemman. Även mantalet användes som bas
            för beskattningen och gjorde det under lång tid. Efter hand delades gårdar och mindre
            fastigheter styckades av, så mantalet blev så småningom komplicerade bråktal. Mantalet
            användes tillsammans med bynamnet och gårdens nummer i jordeboken som beteckning
            på en viss gård ända in på 1920-talet, när de moderna fastighetsregistren upprättades.
            När Lövsta avstyckades från Risby 1882 kallades det ”104/930 mantal av 38/93 mantal
            Risby Nr. 1”. Det nuvarande numret Risby 1:4 är onekligen kortare!
        
            Sidan först publicerad 2011-02-02